Pstruzi
Světem sebevědomého Maurizia otřese nepříjemná zkušenost, která má na něj transformační účinky. Malý doposud hedonistický malopodnikatel si náhle uvědomuje konečnost života, a tedy i povrchnost, v níž žil a s níž přistupoval k manželství a obecně k mezilidským vztahům... Italská komedie o obavách, kterým lze čelit jen s humorem z pera současného dramatika Edoarda Erba vybralo Divadlo Ungelt přímo na tělo Pavlu Liškovi.
Všechny termíny
neděle
26. 3. 2023
19:00
Kamenná scéna Divadla Ungelt
Praha 1
275 - 550 Kč
sobota
22. 4. 2023
19:00
Kamenná scéna Divadla Ungelt
Praha 1
275 - 550 Kč
neděle
23. 4. 2023
19:00
Kamenná scéna Divadla Ungelt
Praha 1
275 - 550 Kč
sobota
20. 5. 2023
20:00
Letní scéna Divadla Ungelt
Praha 1
550 - 670 Kč
neděle
21. 5. 2023
20:00
Letní scéna Divadla Ungelt
Praha 1
550 - 670 Kč
Popis
O PŘEDSTAVENÍ
Dopis konečně nalezl svého adresáta. Změnil život automechanikovi, jeho ženě i dělníkovi z místní továrny. Italská komedie o obavách, kterým lze čelit jen s humorem.
Ve hře Pstruzích se hybnou silou dramatu stává strach ze smrti. Dramatický oblouk Pstruhů má však rozměry celovečerní hry, v jejímž centru je jen jedna postava, jeden hrdina, čí spíše anti-hrdina. Světem sebevědomého Maurizia otřese nepříjemná zkušenost, která má na něj transformační účinky – a tyto účinky sledujeme nejdříve v komediální rovině (půdorys hry je sestaven na klasických komediálních situacích záměn, nedorozumění, hašteření, náhlých odhalení atp.), aby se hra překlopila v symbolistní podobenství.
Malý doposud hedonistický malopodnikatel si náhle uvědomuje konečnost života, a tedy i povrchnost, v níž žil a s níž přistupoval k manželství a obecně k mezilidským vztahům. Pstruhy tak lze vnímat i interpretovat jako komediální analýzu stárnoucího egoisty neboli jako komedii o nápravě jednoho sobce (na mysl se neodbytně dere srovnání s Molièrem a jeho Zdravým nemocným). I proto působí jako moderní jevištní bajka, byť o jejím závěrečném ponaučení můžeme dlouho diskutovat.
„Po české premiéře Houslí, v nichž se do Ungeltu po více jak dvaceti letech vrátil Pavel Liška (v devadesátých letech u nás s Alenou Vránovou exceloval v inscenaci Bouřlivé jaro), jsme Pavlovi začali hledat titul přímo na tělo. Text, který by konvenoval jemu i nám jsme našli až po roce a půl usilovného pátrání. K současnému italskému dramatikovi jménem Edoardo Erba jsme se dostali díky překladatelce Marině Feltlové. Český rozhlas, kde Marina Feltlová pracuje jako dramaturgyně, v roce 2014 nastudoval Erbovu celosvětově proslavenou aktovku Newyorský maraton. Z rozhlasové inscenace bylo okamžitě zřejmé, jak pozoruhodný autor Erba je a že by si zasloužil daleko větší pozornost, než se mu u nás dostává (či spíše nedostává). Jeho existenciální magicko-realistická komedie Pstruzi nás okamžitě nadchla. Má poutavý příběh s chytře rozvinutým tématem strachu z konečnosti, přičemž je překvapivě vystavěna na komediálních situacích. Avšak osobitá kombinace poezie a humoru nebyla tím hlavním, co rozhodlo, že tohoto italského dramatika poprvé přivedeme na české jeviště. Rozhodly především tři skvěle vykreslené plnokrevné postavy, které dávají hercům – nejen Pavlovi, ale také Aleně Mihulové a Jaromíru Dulavovi – úchvatnou příležitost vytěžit maximum ze svého temperamentu.“ (Pavel Ondruch)
OBSAZENÍ A TVŮRCI
Hrají: Jaromír Dulava
Pavel Liška
Alena Mihulová
Autor: Edoardo Erba
Překlad: Marina Feltlová
Režie: Jakub Šmíd
Dramaturgie: Pavel Ondruch
Výprava: Lenka Odvárková